Oulunkylän läpi kiitää päivittäin satoja junavuoroja, osa aika vauhdilla ja äänekkäästi. Radan varrelle on rakennettu kaikenlaisia meluvalleja vähentämään liikennemetelistä aiheutuvia haittoja asukkaille. Veräjälaakson kohdalla on kuitenkin puolen kilometrin mittainen osio, jossa melua on ”torjumassa” vain tukeva kanaverkko. Sen takia Kestipuiston osa kohdalla asuvista joutuu ajoittain kärsimään kohtuuttoman kovasta junaliikenteen aiheuttamasta melusta.

Olen kysellyt sekä Helsingin kaupungilta että VR:ltä, olisiko mahdollista saada tähän puuttuvaan osaan meluesteet samalla, kun Maaherrantien kaavaa muutetaan ja siihen radan ja Veräjälaakson kainaloon on tarkoitus rakentaa muutama uusi talo, joiden kohdalla meluntorjunta täytyy joka tapauksessa järjestää. Kaupungin puolelta on ilmoitettu, ettei kaava-alue ulotu siihen osaan radanvartta, josta nyt puhun, mutta toisaalta kaava ei myöskään estä meluesteen rakentamista, jos Liikennevirasto siihen ryhtyy yhdessä kaupungin kanssa. Kaupungissa ollaan tietoisia ongelmasta ja myönnetään, että melutason ohjearvot ylittyvät. Pallon he heittävät kuitenkin Liikennevirastolle, josta en ole ainakaan vielä saanut kommenttia.

Kysymys on tietysti rahasta, vaikka näin pienessä kohteessa tuskin erityisen suurista summista. Veräjälaaksossa on lähinnä vuokra-asuntoja, eikä meillä asukkailla taida olla erityisiä suhteita Liikenneviraston päättäjiin. Olisikin toivottavaa, että saisimme tähän sinänsä pieneen, mutta radanvarren asukkaille tärkeään asumismukavuutta lisäävään hankkeeseen tukea Oulunkylä-Seuralta ja muilta Ogelin toimijoilta. Saattaa olla, että vastaavanlaisia väliinputoaja-alueita on muitakin. Ne olisi kaikki hyvä ottaa mukaan vaatimuksiin. Liikenteen melua ei pidä kenenkään joutua jatkuvasti kuuntelemaan.

Heikki Poroila

Veräjälaakso (tammikuusta 2018)

Share