Pohjoisessa suurpiirissä ja sen läheisyydessä on useita alueita, jotka on otettu jatkosuunnittelun kohteeksi, vaikka yleiskaava ei vielä ole vahvistunut:
- Malmin lentokentän osayleiskaavoitus etenee ja aluetta pidetään ratkaisevan tärkeänä 2020-luvun asuntotuotannon mahdollistamiseksi.
- Tuusulanväylän kaupunkibulevardit ovat ensimmäisinä tutkittavia kohteita, joissa moottoritie korvattaisiin kadulla. Tärkein hanke koskee Käpylän asemanseutua, jonne voisi tulla lisää kerrosalaa noin 7000 asukkaalle. Liikenneratkaisut ovat jo tutkinnassa, mm. Tuusulantien kääntäminen Länsi-Pasilaan. Laaditussa muistiossa kuitenkin esitetään epäilyksiä linjauksen onnistumisesta. Raitiotie on tarkoitus jatkaa Shelliltä Käpylän asemalle. Käpylän asemalle tulisi mahdollisesti bussiliikenteen terminaali ja osa bussilinjoista päättyisi tähän. Mahdollisesti poikittainen raitiolinja kulkisi Pasilan pohjoisosan kautta Käpylän asemalle. Liikenneinvestoinnit ovat joka tapauksessa erittäin suuret.
- Käpylän luoteispuolelle, mm. uuden baanan yläpuolelle on varattu myös suunnilleen saman kokoinen rakentamismahdollisuus kuin kohteelle 2. Tuusulanväylän mahdollinen kääntäminen on keskeisiä ongelmia tälläkin alueella.
- Maunulan ja Oulunkylän risteys Tuusulanväylän kanssa muuttuisi. Vaihtoehtoja ei kerrota, mutta joko risteys muuttuisi rombiseksi (rampit nousevat aivan väylässä kiinni) tai asuntokadut palvelisivat kääntyvää liikennettä. Mäkelänkadun raitiotielinja kääntyisi esimerkiksi Maunulaan, jossa olisi päätepysäkki siihen asti, kun linjaa mahdollisesti jatkettaisiin kaupungin rajalle. Potentiaalinen mahdollisuus lisärakentamiseen olisi samaa suurusluokkaa kuin kahdella edellisellä alueella.
- Latokartanon alue Raidejokerin varassa on suhteellisen helposti toteutettava ja yliopiston toimintoja tukeva, hieman kohteita 2-4 suurempi hanke.
Teksti: Arto Salmela
Leave a Reply
You must be logged in to post a comment.