Oulunkyläinen - Pohjoiset esikaupungit -lehti

Kulttuuri, Oulunkylä, Uutiset

YK-päivän Dylan-iltakirkko

Dylan konsertti, Raimo Anttila

Oulunkylän kirkossa järjestetyssä iltakirkkotilaisuudessa Bob Dylanin musiikkia tulkitsivat kanttori Mikko Helenius, sekä rytmi- ja juurimusiikin mestarikaksikko Antero Jakoila (kitara) ja Heikki "Häkä" Virtanen (basso). Kuva: Raimo Anttila.

Oulunkylän kirkolla vietettiin lokakuun lopulla rauhan, ihmisoikeuksien ja kansainvälisen vastuun teemapäivää. Yhdistyneiden Kansakuntien päivän iltakirkkotilaisuudessa kuultiin laulusanoituksistaan kirjallisuuden Nobel-palkinnon 2016 voittaneen Bob Dylanin (s. 1941) musiikkia.

Ainutkertaisessa tilaisuudessa kirkossa soi messun edellä ja osana kuusi Dylanin luomusta uusina sovituksina. Kanttori Mikko Heleniuksen (piano, bandoneon, urut, laulu) johtamassa erikoiskokoonpanossa soittivat suomalaisen rytmi- ja juurimusiikin armoitettu mestarikaksikko Antero Jakoila (kitara) ja Heikki “Häkä” Virtanen (basso). Liturgina toimi kirkkoherra Ulla Kosonen.

Iltakirkon aluksi filosofi Jarkko S. Tuusvuori kertoi Dylanin laulujen Raamattu-sidoksista ja yhteyksistä juutalais-kristilliseen perinteeseen. Jo 55 vuoden levytysuran tehnyt yhdysvaltalainen laulaja-lauluntekijä kuului 60- alkupuoliskon merkittävimpiin taiteilijoihin ihmis- ja kansalaisoikeusliikkeen noustessa voimatekijäksi USA:ssa ja muualla maailmassa.
-Hänen sodan- ja sorronvastaiset kappaleensa synnyttivät uutta toivoa ja tukivat tasa-arvoista yhteenkuuluvuutta, Tuusvuori sanoi ja jäsensi Dylanin uran kolmeen päävaiheeseen.

Ensinnäkin muusikko hioi protestilaulumuotoa ennennäkemättömään purevuuteen folkvuosinaan 1962–1964. Sitten hän irtautui Beatlesin ja Rolling Stonesin rinnalle poprocktähtitaivaan nuorisoidoliksi 1965–1966. Nyt jo puoli vuosisataa kestänyt kolmas jakso (1967–) olisi riippumattoman artistin vaikeammin tyypiteltävää ja monia eri vaiheita sisältänyttä luovaa toimintaa. Yksi siivu tästä (1979–1981) sujui gospel-musiikkia tehden.

Tuusvuoren mukaan kirjallisuusnobelisti on kuitenkin käsitellyt uskonnollisia tai hengellisiä aihelmia läpi koko laajan tuotantonsa. Dylan esimerkiksi lauloi Jeesuksen väkivaltaisesti päättyneestä vapauden- ja veljeydentyöstä jo kappaleessaan ”Long Ago, Far Away” (1962). Niin ikään hän levytti useita uskonkysymyksiä sivuavia viisuja jo ennen kristillisen julistuksensa aikaa. Ja sen jälkeen on tuon tuostakin kuultu Dylanilta viittauksia Jumalaan tai muihin juutalais-kristillisen perinteen ydinasioihin. Tuusvuori kokosi aihepiirin ulottuvuuksia Oulunkylän kirkolla:

-Pohjoismaissa on hyvästä syystä varottu uskonnollisuuden ja poliittisuuden yhdistämisiä. Dylanin perin kiihkeällä gospel-kaudella nämä ajattelun ja toiminnan ainekset kohtaavat vähintäänkin arveluttavasti, mutta eivät suinkaan pelkästään konservatiivisesti. Kun muistetaan hänen olleen keskeinen henkilö pastori Martin Luther Kingin rinnalla tämän pitäessä ’I Have a Dream’ -puhettaan Washingtonin suurmielenosoituksessa eriarvoisuutta vastaan elokuussa 1963, muistetaan myös uskonnon osuus edistyksen ja vapauden pyrinnöissä. Dylan esitti samassa tapahtumassa syrjivän kulttuurin vastaisen ja valistunutta kasvatusta puolustavan uuden moraliteettinsa ’Only a Pawn in Their Game’. Ikävä kyllä tuollaisille puheille ja tuollaisille lauluille on suurta tarvetta tämänkin päivän Suomessa.

Oulunkylän seurakunnan kirkkoherra Ulla Kosonen lupaa, että vastaavat erityisen teeman ympärille kiertyvät tilaisuudet jatkuvat seurakunnan toiminnassa. Ne ovat saavuttaneet merkittävän suosion seurakuntalaisten keskuudessa.

Teksti: Raimo Anttila ja Ari Hentunen

Oulunkylässä soitetut Dylan-laulut

  • When the Deal Goes Down (2006)
  • All Along the Watchtower (1967)
  • Knockin’ on Heaven’s Door (1973)
  • Blowin’ in the Wind (1963)
  • Blind Willie McTell (1983)
  • The Times They Are A-Changin’ (1963)

-Kyllä, mukaan ei nyt valikoitunut yhtään laulua kolmelta gospel-albumilta 1979–1981. Tarkoitus olikin korostaa hengellisten ja eksistentiaalisten aiheiden osuutta koko Dylanin uralla. Lisäksi monet tutuimmat veisut, kuten ’Blowin’ in the Wind’, ovat valitettavasti jälleen ajankohtaisia, Tuusvuori toteaa.

Share