Oulunkyläinen - Pohjoiset esikaupungit -lehti

Uutiset

Saamme uuden naapurikaupunginosan – Pasila kasvaa

Pasilan Tripla

Pasilansilta kokee muodonmuutoksen, kun uusi asema valmistuu ja joukkoliikenneterminaali bussi- ja raitiovaunupysäkkeineen rakennetaan. Vuonna 2025 aseman läpi kulkee 130 000 matkustajaa käyttäen 900 junaa, 850 bussia ja 400 raitiovaunua. Viereinen hotelli ja kauppakeskus vievät osan matkustajista. Siltakannelle tulee myös Triplan pääsisäänkäynti ja aukio istutuksineen sekä ravintoloiden terasseineen. Kuva: Susan Wilander

Helsingin keskusta laajenee kovaa vauhtia Pasilaan. Keski-Pasilassa on käynnissä Euroopankin mittakaavassa merkittävä rakennushanke, kun Triplaa, lisäraidetta ja näihin liittyviä katujärjestelyjä sekä radan parannusta tehdään parhaillaan. Yli tuhat rakennusmiestä työskentelee alueella päivittäin, lisäksi tulevat vielä pari sataa toimistotyöläistä. Myöhemmin rakennetaan Ratapihakorttelit ja Tornialue, jonka arkkitehtuuri- ja toteutuskilpailu Helsinki High-rise on nyt käynnissä.

Pasila laajenee myös pohjoiseen päin kohti Oulunkyläisen jakelualuetta. Ilmalassa ja Postipuistossa eli entisessä Maaliikennekeskuksessa käynnistyvät tänä kesänä kadunrakennustyöt. Niitä seuraa uuden kaupunginosan, Pohjois-Pasilan, rakentaminen. Pasilassa on tällä hetkellä 23 000 työpaikkaa ja 10 000 asukasta. Vuonna 2040 siellä arvioidaan olevan 50 000 työpaikkaa ja 30 000 asukasta.

Uudet asuinalueet ovat Metsälästä ja Maunulasta katsottuna kivenheiton päässä eli Metsäläntien toisella puolella. Entinen teollisuusalue on muuttumassa kantakaupunkimaiseksi alueeksi, joka tuo paitsi uusia palveluja (kaupat, koulu, päiväkodit) myös raitiolinjan monien kävelyetäisyydelle.

Pohjois-Pasilan uuden asuinalueen luonteen näemme vasta sen valmistuttua. Uuden naapurin kanssa on kuitenkin hyvä tulla heti alusta alkaen juttuun. Pohjois-Pasilasta tulee asiakasvirtoja myös Käpylän, Metsälän ja Maunulan liikkeisiin, miksei Oulunkyläänkin, kuten myös näistä kaupunginosista Pohjois-Pasilaan. Mahdollisista uusista joukkoliikennelinjoista Metsäläntiellä tai Veturitiellä ei ole vielä tietoa, mutta olisi hämmästyttävää, jos Veturitielle ei sellaisia tulisi. Sitä pitkin kulkee tulevaisuudessa suorin reitti pohjoisista kaupunginosista sekä Pasilan asemalle että Triplaan ja Keski-Pasilan työpaikkakeskittymään.

Rakennustyöt alueella tulevat jatkumaan vielä pitkään. Ne vaikuttavat Oulunkyläisen lukijoidenkin liikkumiseen kaupungin keskustaan päin. Pasilankatu palannee paremmin vetävään kaksikaistaiseen liikenteeseen vielä tänä vuonna. Metsäläntien voimalinjojen siirtäminen sen sijaan aiheuttaa kesällä jonkin verran häiriöitä. Junayhteyksissä on myös tilapäisiä muutoksia, joista tarkemmin sivulla 13. Vaikka rakennustyöt välillä saattavat hankaloittaa elämää, ne kuitenkin osoittavat, että kaupunkimme on elinvoimainen. Helsinki kasvaa ja kehittyy, koska täällä halutaan elää.

Susan Wilander
päätoimittaja

Share