Raide-Jokerista on taas keskusteltu. Oikeastaan pitäisi sanoa, että vihdoin siitä on keskusteltu ja ehkä vähän aiemminkin olisi kannattanut aloittaa. Raide-Jokeri on nimittäin valtavan suuri juttu koko Helsingille.
Pelkästään kilometreinä ilmaistuna kysymys on suuresta asiasta: yhteensä raidekilometrejä tulee noin 25 kilometriä, joista 16 kilometriä Helsingin puolelle ja 9 kilometriä Espoon puolelle. Monen työmatka tulee helpottumaan merkittävästi: vuonna 2030 arkimatkoja arvioidaan olevan noin 91 000, kun nykyisellä bussilinjalla 550 matkustaa 40 000 henkeä vuorokaudessa.
Raitiotie tarkoittaa merkittävästi parempaa joukkoliikenteen kapasiteettia. Uusilla pikaratikoilla on myös mukavampi matkustaa, mutta sen lisäksi bussilinjalla on matalampi kapasiteetti, sillä busseja mahtuu paljon rajallisempi määrä yhdelle linjalle pysäkkeineen.
Meille Raide-Jokerin lähellä asuville raitiotie tuo mukanaan muita muutoksia. Se tuo mukanaan rakentamista, rakentaminen tuo mukanaan palveluita ja kaikki tämä vaikuttaa esimerkiksi asuntojemme arvoon.
Raide-Jokerilla on vaikutuksia myös luontoon. Sen rakentamista on sovitettu lähiluonnon mukaan. Patolassa on etsitty uusia linjauksia. Patterinmäen puiden kaataminen on osoittautunut aivan viime tingassa myös oikeudellisesti haasteeksi, mutta senkin kanssa on hyvä tietää, että reitiksi valittiin kalliimpi ratkaisu, jotta alueen luontoarvoja voitaisi säilyttää mahdollisimman paljon. Jos oikeuslaitos vaatii vielä enemmän, täytyy se tietenkin tehdä.
Ilmaston kannalta ihmisten siirtyminen autoista raiteille on yksi tärkeimpiä ilmastotekojamme. Raide-Jokerin ympärille saadaan paljon asuntoja, joissa asumiseen ei tarvita autoa ainakaan kaikkeen kulkemiseen. Kätevä tavalliseen elämään sopiva joukkoliikenne on mitä parhain ilmastotoimi. Sellaisia tullaan meiltä kaikilta vaatimaan, joten ehkä rakennustyömaiden tuomaa vaivaa voi ajatella satsauksena lapsiemme ja lastenlastemme hyvinvointiin. Poikkeusjärjestelyiltä pitää tietenkin vaatia turvallisuutta, joten hyvä, että asukkaat ovat aktiivisia kertomaan myös kiertoreittien ongelmista jalankulkijoiden turvallisuudelle. Yhteistyöllä näistäkin urakoista selvitään ennen kuin kesäkuussa 2024 Raide-Jokeri kiidättää matkustajia.
Teksti: Sanna Vesikansa
apulaispormestari (vihr.)