Pehmeät pastellit, edelleen
Suomalaisissa kodeissa usein nähdyt kirkkaat seinävärit, ns. tehosteseinät, ovat viime vuosina väistyneet pehmeämpien sävyjen tieltä. Murrettuja, vaaleita sävyjä valutaan nyt huoneen kaikkiin seiniin. Trendien etunenässä vaeltavat valitsevat nyt ripauksen 90-luvun taitteesta ponnistavaa vaaleaa liilaa lämpimien sävyjen sekaan.
Luonnon materiaalit: puu, kivi
Laminaatti taitaa olla edelleen Suomen myydyin lattiamateriaali, mutta yhä useampi valitsee muovin sijasta puuta ja muita luonnonmateriaaleja. Laminaatti on myös kertakäyttöinen materiaali, sitä ei voi hioa eikä käsitellä. Jätteenäkään sitä ei voi kierrättää. Jos ajatellaan Oulunkylän alueen kotien neliöhintakehitystä, arvokkaat ja aikaa kestävät materiaalit ovat järkevä valinta myös kukkaron kannalta, vaikka kodin myynti ei olisi heti ajankohtaista. Moneen kotiin valitaan jopa kalanruotoon ladottua parkettia ja kivitasoja.
Vintage
Artek, Lundia ja muut ajattomat huonekalut sopivat kotiin kuin kotiin. Vintage-huonekaluja ostetaan niin Facebook-kirpputoreilta kuin Francklyltä, Bokowskista, Mjukista, Fargosta, Fasetista,
Vanhan arvostus näkyy myös materiaaleissa. 40- ja 50-luvun keittiöitä entisöidään eikä välttämättä vaihdeta kaikkia kaappeja uusiin. Alkuperäiset komerot, ovet ja materiaalit ovat arvostettuja yksityiskohtia myynnissä olevissa kodeissa. Oulunkylän alueen 70-luvun asuntokannan mosaiikkiparketit ovat taas arvossa, samoin 50-luvun kauniit ikkunalaudat kiven sävyissä, joita löytyy niin Kivalterintien taloista kuin Kisakylästä Käpylästä.
Kotona matkailu
Korona on vähentänyt matkailua, ja kaukokaipuu näkyy kodeissa: nyt halutaan matkailla kotona. Trendi näkyy Balilta tutuissa vuodekatoksissa, spa-henkisissä kylpyhuoneissa ja suurkaupunkien kahviloista inspiraationsa löytävissä keittiöissä. Jopa uima-altaat ovat jälleen kysyttyjä, ja näitä Oulunkylästä vielä löytyy. Etniset yksityiskohdat yhdistyvät skandinaaviseen sisustukseen. Isolla banaanikasvilla tai parimetrisellä palmulla voi tuoda helposti hieman eksotiikkaa pakkasen keskelle.
Tilaa, tilaa, tilaa
Kulunut mantra ”location, location, location” taitaa kääntyä koronavuosina muotoon ”space, space, space”. Nyt halutaan tilaa olla ja elää. Huoneita ei ahdeta täyteen tavaraa ja yhä useampi haluaa isomman kodin. Tilantarve korostuu etätöiden yleistyessä ja harrastusmahdollisuuksien vähentyessä. Kalliimpien asuntojen kauppa käy hyvin, kun muuttoliike Helsingin keskustasta suuntautuu myös Oulunkylän, Käpylän ja Pakilan alueelle. Sisustusmielessä tämä trendi näkyy olohuonetilojen pelkistetyssä ulkoasussa: vain muutamia harkittuja huonekaluja, ikkunat esiin ja rauhallinen tunnelma.
Teksti: Hanna Nikander
Kirjoittaja on sisustussuunnittelija ja kiinteistönvälittäjä Oulunkylän Kiinteistömaailmassa. Juuri nyt intoilee kevään valosta, 50-luvun julkisivuista ja vihersisustamisesta.