Oulunkylän kirkon ympäristössä rakentaminen alkaa konkretisoitua. Helsingin seurakuntayhtymän kirkkovaltuusto on hyväksynyt (10.6.2021) asuinrakennuksen hankesuunnitelman. Rakennuttamisen tarjouspyyntöjen jättöaika on parhaillaan. Noin vuoden kestävät rakennustyöt aloitettaisiin toukokuussa 2022.
Kirkon yläpysäköintipaikalle on tarkoitus rakentaa kirkon työntekijöille tarkoitettu 27 asunnon kerrostalo, jossa on pääasiassa yksiöitä ja kaksioita. Norrtäljentien puolelle tulee yksi toimisto/liiketila. Tämä talo olisi ensimmäinen Norrtäljentien ja Käskynhaltijantien kulmaukseen suunnitelluista taloista.
Asuinrakentaminen on sinänsä aivan hyvä asia, mutta minkä kustannuksella sitä tehdään. Suunnitellun asuintalon paikalta kaadetaan noin 20 puuta ja tilalle istutetaan pihasuunnitelman mukaan 2. Alueen rakentaminen vie lähimetsän, päiväkotien ja kirkon kerhojen lapsilta lähileikkipaikan puhumattakaan liikenteen lisääntymisestä.
Haasteena sujuva ja turvallinen liikenne
Ahtaat kadut, tiivis pysäköinti ja heikko näkyvyys risteyksissä aiheuttavat jatkuvasti vaaratilanteita. Autoliikenne Teinintiellä saattaa lisääntyä, kun Mestarintieltä ei voi kääntyä Maunulan suuntaan ja Kisällinpolku suljetaan Puukoulun vieressä.
Teinintien risteys Norrtäljentielle tukkeutuu jo nyt herkästi. Autoliikenteen lisäksi risteyksessä liikkuu paljon pieniä alakoululaisia jalkaisin ja polkupyörällä.
Asuintalojen rakentamisen vuoksi kirkon viereen tehtäisiin uusi tie, Teininrinne, ja rakennettaisiin pysäköintitalo. Pysäköintitalon paikka on monin tavoin haasteellinen, ellei mahdoton.
Pysäköintitalon autoliikenne (yli 50 autopaikkaa) ohjataan asuintalon sisäänkäynnin eteen Teinintielle. Miten kymmenet autot mahtuvat yhtä aikaa kapealle Teinintielle? Miten kyetään takaamaan hälytysajoneuvojen liikkuminen? Miten lumenauraus ja muu huoltoliikenne?
Lisääntyvä autoliikenne heikentää ilmanlaatua, lisää melua ja heikentää kapean asuinkadun asukkaiden ja käyttäjien hyvinvointia ja viihtyvyyttä. Pysäköintivaatimukset pitäisi kyetä hoitamaan muuten kuin rakentamalla pysäköintitalo noin hankalaan paikkaan. Vähempi rakentaminen mahdollistaisi joustavuutta liikennesuunnitteluunkin.
Vaikuttamisen hetket
Yksityiset henkilöt, taloyhtiöt ja yhdistykset ovat keskustelleet usein asuinalueen suunnittelijoiden kanssa massiivisen rakentamisen ja liikenteen vaikutuksista, mutta tässä asukkaiden toiveita ei ole otettu huomioon.
Nyt alkaa olla viimeiset hetket toimia. Estetään kohtalokkaiden virheiden tekeminen, joita korjaillaan vaikeimman ja kalleimman kautta – jos koskaan voidaan edes korjata.
Teksti: Jaana Kenola
Kuva: UKI Arkkitehdit