Koskelan Hammaslääkäriasema perustettiin Koskelaan Juhana Herttuan tielle neljän hammaslääkärin toimesta vuonna 1973. Vastaanotto muutti Käpyläntielle 1995, kun uudet talot rakennettiin Teboilin huoltoaseman tontille. Nimi säilyi edelleen Koskelan hammaslääkäriasemana. Vuosien saatossa yrityksessä on ollut omistajavaihdoksia ja useita hammaslääkäreitä töissä.
Nykyään vastaanoton omistavat hammaslääkärit Katariina Savijoki ja Sanni Aho. Lisäksi vastaanotolla työskentelevät hammaslääkäri Katja Kurhela, erikoishammaslääkäri Susanna Paju ja suuhygienisti Leila Leppänen. Hammashoitajat Kristiina Kunnas ja Marjo Ojalainen avustavat hammaslääkäreitä ja vastaavat vastaanoton monista muistakin toiminnoista, kuten ajanvarauksista ja tarviketilauksista.
Mitkä ovat vahvuutenne isoihin ketjuihin verrattuna?
–Pienen ketjuuntumattoman vastaanoton tärkein hyvä puoli potilaan näkökulmasta lienee matalammat hinnat, kun ketjuorganisaatio ei vie siivua välistä. Meidän ei ole tarpeen myöskään periä toimistomaksuja, jotka saattavat olla melko korkeitakin ketjuvastaanotoilla. Pienellä vastaanotolla henkilökunta käy pian potilaalle tutuksi ja se, sekä kotoisa tunnelma, ehkä madaltavat kynnystä hakeutua hammashoitoon, Sanni Aho kertoo.
Millainen on tyypillinen hammaslääkärin työpäivä?
–Teemme pääosin aamuvuoroja, mutta myös muutaman illan viikossa. Päivässä hoidamme noin kymmenen potilasta. Päivät ovat tavallisesti monipuolisia sisältäen hammastarkastuksia, iensairauksien hoitoa, paikkaushoitoa, juurihoitoa ja hampaan poistoja. Lisäksi teemme proteettisia hoitoja yhteistyössä hammasteknikon kanssa. Työpäivät ovat joskus kiireisiä, mutta mukavien potilaiden sekä hyväntuulisen, taitavan ja joustavan henkilökunnan kanssa on ilo tehdä töitä, Sanni Aho kertoo.
Jos potilas tarvitsee esimerkiksi suukirurgin palveluja, Koskelan Hammaslääkäriasema ohjaa potilaan yhteistyökumppaneilleen jatkohoitoon. Palveluseteleitä ei tällä hetkellä oteta vastaa, mutta tilanne voi muuttua sote-uudistuksen edetessä, jos palveluseteleistä saadaan toimivia niin potilaille kuin yrittäjillekin.
Millaista palautetta olette saaneet asiakkailta?
-Meillä on ihania uskollisia asiakkaita, joista osa on käynyt vastaanotollamme sen perustamisesta lähtien eli pian 50 vuotta. Myös uusia asiakkaita tulee päivittäin, osin tehokkaan puskaradion kannustamina. Uskon, että se, että meillä on töissä hyvä henki ja teemme töitä ilolla näkyy myös potilaillemme. Saamamme palaute on ollut positiivista ja se kantaa meitä aina uuteen päivään! Sanni Aho kertoo.
Kuten kaikissa töissä, myös yksityishammaslääkärin työssä on sekä hyviä, että huonoja puolia.
Parasta ovat Sanni Ahon mukaan pitkät potilassuhteet.
-Kun potilas käy säännöllisesti samalla hammaslääkärillä, näkee muutokset suun terveydentilassa helposti ja on helpompi seurata ja pyrkiä ennaltaehkäisemään sairauksia. Tästä hyötyvät niin potilas kuin hammaslääkäri. On mukava myös vaihtaa välillä muitakin kuulumisia tuttujen asiakkaiden kanssa.
Huonoihin puoliin kuuluvat yrittäjyyteen liittyvät paperityöt ja byrokratia.
-Toisaalta yrittäjyys tuo työhön monipuolisuutta ja aina uusia haasteita. Pysyy mieli virkeänä! Sanni Aho kertoo.
Teksti: Susan Wilander
Kuva: Eero Simojoki