Viisi kaupunginosayhdistystä Käpylästä, Metsälästä, Oulunkylästä, Maunulasta ja Pakilasta toteuttivat loppuvuodesta 2023 asukaskyselyn Helsingin kaupungin julkaiseman kaavarungon pohjalta. Tulokset julkistettiin torstaina 29.2. Oulunkylän kirkolla järjestetyssä asukastilaisuudessa.
Paikalle kutsuttiin paitsi alueiden asukkaita myös suunnitelman laatineita virkamiehiä, että kaupunkiympäristölautakunnan ja kaupunginvaltuuston jäseniä. Paikalla ei ollut yhtään virkamiestä mutta kylläkin poliitikkoja. Otto Meri (kok.), Amanda Pasanen ja Otso Kivekäs (vihr.), Sami Kuusela (sit.), Mia Haglund (vas.) ja Minna Salminen (sdp.) vastasivat kutsuun ja saapuivat paikalle. Kirkkosalissa oli yhteensä noin 75 henkeä ja asukkaita kaikista kyselyalueen kaupunginosista.
Seuraavassa hieman kyselyn tuloksista. Koko illan esityksen näet osoitteessa: https://kaupunginosat.fi/kaupunkibulevardit/asukaskysely/. Esitys aukeaa uuteen ikkunaan.
Vaihtoehtokysymyksiä oli 7 kpl ja avoimia kysymyksiä 4 kpl. Lisäksi kukin kaupunginosa esitti 2–3 kysymystä liittyen oman alueensa tärkeisiin kohtiin. Vastauksia saatiin yhteensä 1412 kpl ja keskimääräinen vastausprosentti asukasmäärään suhteutettuna oli 3,5. Aktiivisimmin vastasivat ikäryhmän 35–50 edustajat ja toiseksi eniten 50–65 -vuotiaat.
Bulevardikaupungin asukasmääräksi on suunniteltu 15000–17000 henkeä ja talojen kerroskorkeuksiksi 6–16 kerrosta – näitä kumpaakin enemmistö vastaajista piti liian suurina. Enemmistö kannatti myös kellaripysäköintiä. Noin kolmannes vastaajista kokisi pikaraitiotien vaikuttavan päivittäiseen liikkumiseen jonkin verran parantavasti ja toiselle kolmannekselle sillä ei olisi merkittävää vaikutusta. Käpylän asemalle kaavailtu bussiterminaali, joka olisi pohjoisesta tulevien bussien päätepysäkki, heikentäisi etenkin Maunulan ja Pakilan asukkaiden liikkumista. Kaavarungossa esitetyt liikenneratkaisut lisäävät alueiden liikennehaittoja merkittävästi – tätä mieltä on enemmistö vastaajista.
Luontoarvojen huomioon ottaminen on kaavarungossa toteutettu enemmistön mielestä huonosti.
Kaupunginosakohtaisissa kommenteissa korostuivat kaikilla alueilla huoli liikenteen hakeutumisesta kokooja- ja asuntokaduille sekä etenkin Metsälässä liikenteen ruuhkautuminen ja sen aiheuttamat haittavaikutukset. Huolta aiheuttavat myös viheryhteyksien kapeneminen ja rakentaminen viheralueille. Suojelun alaisen eläimistön ja kasvuston elinolosuhteiden tuhoaminen, lämpökuormat, tuulitunnelit ja ilman puhtaus nousivat esiin vastauksissa. Miten rakentamisen alle jäävä viheralue kompensoidaan ja kestääkö mm Patolan metsä lisääntyvän kulutuksen? Suunnittelualue rajautuu useissa kohdissa pientalovaltaiseen alueeseen, jonka viereen suunnitellut korkeat, tiiviit korttelit varjostavat ja vaikuttavat heikentävästi viereisen matalan alueen viihtyisyyteen.
Positiivisena koettiin mm kaupallisten palveluiden lisääntyminen, melun ja saasteiden väheneminen sekä uusien päiväkotien ja koulujen rakentaminen.
Yleisölle esitettiin oma osionaan vaihtoehtoisia ratkaisuja liikenteen ohjaamiseksi bulevardin eteläpäässä. Näitä selventävät parhaiten yllä mainitulta nettisivulta löytyvä esityksen kohta 4 liikenneratkaisut, jossa kuvataan hahmotelmia erilaisista liikennereiteistä keskustan suuntaan.
Ja vielä terveiset kaupungin suuntaan:
• tämä kysely tehtiin, kun asukkaat kokivat, ettei heitä haluta aidosti kuunnella
• Kerro kantasi –kyselyyn tuli 784 kommenttia
• asukaskyselyyn vastasi 1412 henkilöä, numeerisia kannanottoja siis yli 13000
• sanallisia vastauksia (~ lyhyt kommentti) yli 2800
• näennäisvuorovaikutus & kauniita havainnekuvia
• vuorovaikutustilaisuuksia järjestetään, mutta todellinen vuorovaikutus puuttuu
• ei mahdollisuutta vaikuttaa suunnitelmiin, valmiit suunnitelmat tuodaan käytännössä vain nähtäväksi
• kaupunkilaisille järjestetään mahdollisuus tulla kuulluksi, mutta heitä ei kuunnella eivätkä voi vaikutta
Viimeiset 50 minuuttia käytettiin keskusteluun, jonka aluksi kukin paikalla olleista poliitikoista käytti lyhyen puheenvuoron kertoen oman mielipiteensä alueen suunnittelusta. Heistä useat ovat myös vaikutusalueen asukkaita. Asukkaiden kommenteissa nousi voimakkaasti esiin aiotun rakentamisen määrä, sen hinta ja kenelle rakennetaan, kun alueella on jo nyt paljon uusia, myymättömiä asuntoja. Kaupungilla on käynnissä useita bulevardihankkeita samanaikaisesti – eikö voitaisi porrastaa, jotta saatava kokemus hyödyntäisi tulevia hankkeita. Myös liikenne puhutti laajasti.
Kirkkoherra Ulla Kosonen piti lyhyen puheenvuoron muistuttaen elämän arvoista vastineena rahalle ja kutsui paikalla olleet poliitikot aamukahville tutustumaan arkiaamun liikenteeseen Norrtäljentien ylityskohdalla koulun vieressä. Vihreiden Otso Kivekäs vihjasi, että Norrtäljentien suhteen on jotain suunnitteilla. Jää siis nähtäväksi mitä hän lausumallaan tarkoitti.
Teksti ja kuva: Marja Markko