Tänä kesänä Pakilassa päällystetään normaalia enemmän katuja ja teitä. YIT-Pakilan alueurakka päällystää Osuuskunnantietä, Manttaalitietä, Mikkolantietä, Yhdyskunnantietä, Jakokunnantietä, Tuohimäentietä, Siltavoudintietä, Männikkötietä ja Veturitietä.
Katujenkin kunto – valtakunnan tieverkosta nyt puhumattakaan – on viime vuosina heikentynyt, joten tieto päällystämisestä otetaan Pakilassa ilolla vastaan. Pakilassa ja Paloheinässä on paikoitellen kuoppaisia huonokuntoisia katuosuuksia ja uusasfaltoinnille on tarvetta.
Hyväkuntoiset kadut ovat turvallisempia liikkua kuin kadut, joilla autoilijat rengasvaurioita vältellessään väistelevät kuoppia ja voivat samalla törmäillä toisiinsa.
Mielestäni YIT-Pakila ja kaupungin Stara saavat tyydyttävän ja hyvän väliin menevän arvosanan katujen kunnossapidosta Pakila-Paloheinä-alueella. Lumet on aurattu ripeästi ainakin pääkaduilta ja talvihiekotus poistettu ja kadut pesty keväällä. Aina on toki parantamisen varaa.
Tämä vuosi on merkittävä myös Pakilan koulu- ja päiväkotirakentamisessa. Tammikuussa valmistui Elontielle päiväkodin ja koulun yhteisrakennus. Helmikuussa rakennus pääsi täyteen käyttöön, kun Havukan ja Pakilan päiväkotien lapset ja Pakilan ala-asteen 1-2 luokat muuttivat rakennukseen.
Pakilassa koululle ja päiväkodille vuonna 2020 viideksi vuodeksi Aulikinpuistoon rakennettu opetus- ja päiväkotirakennus on nyt tullut tiensä päähään. Puistoa leikannut väistötila nostatti aikanaan kritiikkiä.
Helsingin kaupungin virkamiehet ja -naiset tekevät meidän asukkaiden arkeen ja harrastuksiin vaikuttavia päätöksiä, mutta isojen linjojen takana ovat meidän itsemme valitsemat valtuutetut. Pakilassa ja Paloheinässä on kaupungin kaavoitusratkaisuja seuratessa tullut selväksi, ketkä soittavat päätöksenteossa ykkösviulua: virkahenkilöt.
Joskus virkahenkilöt hieman kuuntelevat meitä laskujen maksajia. Paloheinän frisbeegolf-rataa kavennettiin muutamalla metrillä kritiikin takia. Paloheinän Golfradan muuntamisessa 18-reikäiseksi huomioitiin myös hieman lisää luontoarvoja kritiikin jälkeen.
Upea päinvastainen esimerkki virkahenkilöiden vallankäytöstä on ollut Esplanadin kaistakokeilu. Virkahenkilö päätti hurjan kritiikin kohteeksi joutuneesta kaksivuotisesta Espan ”yksikaistaistamisesta”. Nyt Helsingin Uutisten 19.4. mukaan kaupungin ”johtava tarkastaja” on 12.4. päättänyt, että kokeilu päättyy ensi syksynä, kun kaksivuotisjakso päättyy. Mutta jos lumi tulee aikaisin, kokeilu voi jatkua vielä vuodelle 2025 eli ehkä johtavalta tarkastajalta saadaan silloin uusi päätös.
Raviurheilun ystävillä ja ravihevosilla ei ole sen sijaan majaa Helsingissä. Vermon raviradan vuokrasopimusta ei kaupunki aio jatkaa. Täytyy ihan ihmetellä, miten ihmeessä se Tukholma voi sietää maineikasta Solvallan ravirataa Brommassa?
Raimo Rahkonen
Pakila-Seura
puheenjohtaja
Kuva: Esko Lukkari