Oulunkyläinen - Pohjoiset esikaupungit -lehti

Blogit, Oulunkylä, Politiikka, Uutiset

Blogi Amanda Pasanen: Joukkoliikenteen lippujen hinnat ovat nousseet helsinkiläisten kipurajan yli

vaalea nainen rintakuvassa katsoo suoraan kameraan

Kuva: Salla Merikukka

Yksi syksyn polttavimmista kaupunkipolitiikan kysymyksistä on kallistuva joukkoliikenne. Lippujen hinnat ovat nousseet samaan aikaan, kun asumisen, ruoan ja energian kustannukset ovat kohonneet palkkoja nopeammin. Kun matkalippujen hinnat jatkavat nousuaan, kestävästä liikkumisesta tulee monelle helsinkiläiselle todellinen haaste. Aikuisen AB-kuukausilippu maksaa jo yli 72 euroa, opiskelijan lippu 43 euroa ja kertalippu 3,20 euroa. Jos HSL:n suunnitelmat toteutuvat, AB-vyöhykkeen kuukausilippu kipuaisi vuoteen 2028 mennessä lähes 90 euroon. Se ei käy.

On selvää, että helsinkiläisten kipuraja on ylitetty. Joukkoliikenteen hinnat eivät enää kannusta siirtymään pois yksityisautoilusta. Tämä on nurinkurista tilanteessa, jossa Helsinki tavoittelee hiilineutraaliutta vuoteen 2030. Liikenne on kaupungin suurin päästölähde, ja ilman edullista ja houkuttelevaa joukkoliikennettä tavoitetta on vaikea saavuttaa.

Vertailu Eurooppaan paljastaa, kuinka pahasti Helsinki on hinnoittelussa jäljessä. Wienissä vuosilippu maksaa euron päivässä ja kertalippu 2,40 euroa. Roomassa kuukausilippu maksaa 35 euroa, Tallinnassa ja Luxemburgissa joukkoliikenne on maksutonta. Helsingissä sen sijaan liputta matkustaminen lisääntyy ja yhä useampi miettii, voiko lapselle enää ostaa lippua harrastuksiin toiselle puolelle kaupunkia.

Tilanne on eriarvoistava. Helsingissä on alueita, joilta lapset ja nuoret eivät juuri liiku oman asuinalueensa ulkopuolelle, koska lippuun ei ole varaa. On väärin, että kaupungissamme kasvaa nuoria, joille keskusta, meri tai museot jäävät taloudellisesti saavuttamattomiksi. Liikkuminen on perusoikeus, eikä sen hintaa voi rajata vain niille, joilla on varaa maksaa.

Vihreissä saimme ajettua Helsingin kannaksi, että joukkoliikenteen lipunhinnat eivät saa ensi vuonna nousta. Lopulliset päätökset tekee kuitenkin HSL:n hallitus myöhemmin syksyllä, ja ratkaisuihin vaikuttavat myös Espoon ja Vantaan kannat. HSL:n talous on koronan jälkeen ollut vaikea, ja suurin syy korkeisiin hintoihin on infrakorvausjärjestelmä. Sen vuoksi jopa neljännes HSL:n kuluista koostuu maksuista kunnille rakennetuista metro- ja raitiovaunukiskoista. Näiden kustannusten tulee jatkossa olla kuntien vastuulla, ei matkustajien lipuissa.

Myös kaupunkilaiset ovat ottaneet kantaa. Kuntalaisaloite halvemmasta HSL:stä on kerännyt nopeasti tuhansia allekirjoituksia. Viesti on selvä: helsinkiläiset eivät hyväksy jatkuvaa kallistumista. Kaupungin suurimpana jäsenkuntana meidän on puolustettava asukkaiden oikeutta kohtuuhintaiseen joukkoliikenteeseen.

Joukkoliikenne ei saa olla luksusta. Sen pitää olla helsinkiläisille aina edullisempi, helpompi ja houkuttelevampi vaihtoehto kuin auto tai taksi. Tämä on välttämätöntä arjen tasa-arvon ja ilmastotavoitteiden näkökulmasta. On aika palauttaa lippujen hinnat tasolle, joka tekee liikkumisesta jälleen yhteistä ja saavutettavaa kaikille.

Teksti ja kuva: Amanda Pasanen, Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja

Share