Ullastiinan uudet yrittäjät Valeria ja Maxim Kosobriukhova haluavat kehittää yritystä kunnianhimoisesti, mutta säilyttää myös sen pitkät perinteet erinomaisessa asiakaspalvelussa.
Valeria vastaa ompelimon toiminnasta ja Maxim toimii sparraajana organisaation hallituksessa. Valerialla on pitkä kokemus alalla, myös useista ompelimoista Uudeltamaalta sekä Kutomo Holopaiselta Tuusulasta. Koulutukseltaan hän on pukusuunnittelija (taiteen maisteri).
-Ajatus oman ateljeen pyörittämisestä oli kytenyt mielessäni jo muutaman vuoden, ja seurasin silloin tällöin, millaisia mahdollisuuksia olisi tarjolla. Kun kuulin, että Ullastiina etsii jatkajaa, se tuntui heti oikealta: ompelimolla on pitkä ja arvokas historia, ja halusin jatkaa sitä perinnettä, mutta samalla tuoda siihen myös uutta energiaa ja nykyaikaa, Valeria Kosobriukhova kertoo.
Ullastiinassa Valerialla on selkeä visio toiminnan suunnasta.
-Meille on tärkeää, että viestimme maailmalle on asiakaspalvelu, joka on todella huipputasoa. Siitä näkökulmasta lähdimme uudistamaan palveluita aina laatu edellä. Näimme myös mahdollisuuksia laajentaa osaamista esimerkiksi nahkavaatteiden korjaamiseen. Olemme tehneet asioita helpommin saavutettaviksi: nyt olemme avoinna joka arkipäivä, ja asiakkaat voivat olla meihin yhteydessä sähköpostin lisäksi myös WhatsAppin kautta. Lisäksi olemme perustaneet kanta-asiakasjärjestelmän, johon kuuluu alennuksia vakituisille asiakkaille, Valeria kertoo.
Ullastiinassa työskentelee kolme vakituista työntekijää, ja lisäksi yhteistyötä tehdään luotettavien freelancereiden kanssa tarpeen mukaan. Tiimi on pieni, mutta monipuolinen – jokaisella on omat vahvuutensa. Ullastiinasta saakin niin vaatteiden korjaukset ja muokkaukset kuin juhlapukeutumisenkin työt. Palveluvalikoima on hyvin laaja.
Näin monipuolisessa ompelimossa vastaan tulee usein mielenkiintoisia asiakasprojekteja.
-Erityisesti mieleen jäävät ne työt, joihin liittyy tarina – kun esimerkiksi vanha takki tai mekko, jolla on suuri tunnearvo, saa uuden elämän. Pidän myös paljon nahkatuotteiden kanssa työskentelystä: kuluneen nahan voi palauttaa lähes uuden veroiseksi, ja asiakkaat sanovat usein, etteivät tunnista omaa vaatettaan sen jälkeen, Valeria Kosobriukhova kertoo.
Asiakaspalaute on vahvistanut toiminnan olevan oikeassa suunnassa.
-Asiakkaat kertovat usein yllättyneensä siitä, miten hyvin vaate istuu korjauksen jälkeen – joskus jopa paremmin kuin uutena. Moni kiittää myös siitä, että vaatteelle saadaan lisää käyttöikää. Se tuntuu meille tärkeältä ja kertoo, että olemme oikealla tiellä, Valeria kertoo.
Monipuoliseen palveluvalikoimaan kuuluu myös veneiden pressujen ja kuomujen korjaus. Purjeita sen sijaan ei pystytä korjaamaan, koska se vaatisi suuremmat tilat.
-Kuomujen korjaus on itse asiassa ollut aina osa Ullastiinan palveluita, mutta se ei ehkä ole ollut kovin laajasti tunnettu. Nykyisin olemme kehittäneet tätä osa-aluetta suunnitelmallisesti, ja meillä on yhteistyökumppaneita, jotka toimittavat varaosia, kankaita ja muovia – näin voimme tarjota asiakkaille kokonaisvaltaisen ja laadukkaan palvelun, Valeria kertoo.
Ullastiinan toiminnan punaisena lankana on vastuullisuus. Kertakäyttömuotiin hukkuvassa maailmassa Ullastiina haluaa tarjota kestävän vaihtoehdon.
-Vastuullisuus on meille sydämen asia. Meille on tärkeää pidentää vaatteiden ja tekstiilien elinkaarta, ja käytämme mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleja. Kehitämme myös nollajäteprojekteja. Haluamme näyttää, että aina ei tarvitse ostaa uutta – kestävät valinnat voivat olla kauniita, käytännöllisiä ja helposti saavutettavia. Esimerkiksi kuomujen korjauksista jääviä ikkunamuovin ylijäämäpaloja hyödynnämme valmistamalla rekisterikilpitaskuja espoolaiselle autokorjaamolle, Valeria Kosobriukhova kertoo.
Teksti: Susan Wilander
Kuva: Ullastiina