Markku-nimeä on Digi- ja väestötietoviraston mukaan rekisteröity Suomessa lähes 50 000. Jokaisella varmaan onkin joku tuttu suurten ikäluokkien Markku, joka ratkaisee ongelmat käytännön järjellä ja kokemuksella. Uusi kiinteistönhuollon startup Markku.fi on ottanut nimeen liitetyt myönteiset mielikuvat kokonaisvaltaisesti käyttöön.
Markku.fi sai alkunsa tammikuussa 2025 perustajien Marko Vuorisen ja Timo Hakkaraisen yhteisestä turhautumisesta. Ruuhkavuosia elävillä omakotiasujilla ei ollut resursseja hoitaa talojaan haluamallaan tavalla, eikä markkinoilla tuntunut olevan kiinnostusta tarjota näitä palveluja yksittäiselle kiinteistönomistajalle. Vuorinen ja Hakkarainen päättivät ratkaista ongelman itse.
Markku.fi:n perustajille nimi kuvastaa asiakastyytyväisyyteen panostavaa toimintatapaa.
-Markku on suurten ikäluokkien nimi ja itse ajattelen, että siinä kiteytyy helposti lähestyttävyys, luotettavuus ja halu tehdä asiat kerralla oikein. Markku tuntee oman toiminta-alueensa talokannan ja kokemukseen yhdistyy tuttuus ja turvallisuus. Markku ei tarkoita välttämättä miestä, se kuvastaa enemmänkin asennetta, Timo Hakkarainen kuvailee nimen valintaa.
Laadun takuuna on kattava dokumentointi. Työntekijät kuvaavat ja raportoivat käyttäjäsovelluksen huoltokirjaan kaikki tekemänsä työt, jolloin asiakas voi olla varma siitä, mitä on tehty.
Markku.fi:stä halutaan rakentaa brändi, joka synnyttää luotettavan kuvan kiinteistön huoltohistoriasta.
-Jos Oikotieltä löytyy kaksi kohdetta, joista toisessa on viisi vuotta Markku.fi-historiaa, niin valitsen sen. Asunnon ostaminen on suuri päätös – ostanko sellaisen mistä olen varma vai sellaisen, jossa asiat on tehty ehkä vähän sinne päin? Timo Hakkarainen kuvailee.
Tekoälyä, robotiikkaa ja tehokkaita järjestelmiä kiinteistönhuoltoon
Marko Vuorisella ja Timo Hakkaraisella on vahva tausta ohjelmistokehityksessä. Timo Hakkarainen oli perustamassa Bolt.Worksiä, joka uudisti rakennusalan työvoimavuokrausta. Samoja oppeja tuodaan nyt kiinteistönhuoltoon. Markku.fi tuo pientaloille huoltosopimukset: työntekijät, jotka tuntevat talon ja ennakoivan huoltokulttuurin, jossa talo pidetään kunnossa, ei vain korjata sitä.
Palvelun mahdollistaa teknologian käyttö tavalla, joka on kiinteistönhuollossa vielä uutta. Käyttöön otetaan kaikki nykytekniikan mahdollisuudet tekoälystä robotteihin ja drooneista esineiden internetiin. Markku.fi:lle se on toiminnan kannattavuuden lähtökohta, jonka avulla saadaan työvoimavaltainen liiketoiminta järjestettyä kannattavalla tavalla.
-Kiinteistöalalla on vanhanaikaisia järjestelmiä ja ne ovat usein uudistumisen este, koska uudistuksen pelätään uhkaavan olemassa olevaa liiketoimintaa. Me pääsemme lähtemään tyhjältä pöydältä. Mutta kyllä meillä on ollut neuvonantajia ja mukaan tulee kiinnostuneita, joilla on kokemusta alalta, Marko Vuorinen sanoo.
Markku.fi käyttää lähtökohtaisesti omia työntekijöitä, joita tarpeen tullen myös koulutetaan lisää. Kun työntekijä tulee kohteeseen, hänellä on valmis suunnitelma tehtävistä töistä sekä niihin tarvittavat laitteet mukana. Miten Markku.fi pystyy tarjoamaan erikoisosaamista vaativia töitä?
-Valtaosa töistä hoituu PerusMarkku-palveluna. Erikseen tilattavat työt, kuten sähkömies, kirvesmies tai putkimies, otamme palveluvalikoimaan vasta sitten, kun meillä on osoittaa pätevä tekijä työhön kyseisellä alueella, Timo Hakkarainen sanoo.
Mitä tehdä itse, mitä ostaa palveluna?
Markku.fi:n palvelupakettien töistä osa on sellaisia, joita asukas voi hyvin itsekin tehdä, osa vaatii erikoisosaamista. Markku.fi onkin luomassa uudenlaista kiinteistönhuollon kulttuuria pientaloasujille.
-Kotitalousvähennys mahdollistaa nykyään sen harkinnan, että kuuluuko tämä töihin, joita rakastan ja joihin haluan aikaani käyttää, Timo Hakkarainen sanoo.
Kalleimpaan palvelupakettiin sisältyy monia töitä, joihin omakotiasukas yleensä tilaa erikoisalan yrityksen suorittamaan palvelua. Toisia niistä tarvitaan vuosittain, toisia paljon harvemmin. Miksi asiakas maksaisi korkeampaa kuukausimaksua palvelusta, jonka tarvitsee vain harvoin?
-Nämä työt ovat aika arvokkaita erikseen tilattuina. Olemme jakaneet niiden kustannukset kuukausimaksuun, jolloin asiakkaalle ei tule yhtäkkiä isoja kuluja. Voimme myös aikatauluttaa tehtävät tehokkaasti ja asiakkaan ei tarvitse etsiä niille tekijää, Marko Vuorinen kertoo.
Markku.fi suuntaa myös ulkomaille
Startupina Markku.fi:n tavoitteissa on tietenkin myös kansainvälistyminen.
-Olemme tätä miettineet ja kyllä aiomme ulkomaille. Meitä kiinnostavat metropolialueet, kuten Suur-Tukholma, Marko Vuorinen sanoo.
-Espanjan kultarannikolta on tullut suomalaisilta yksityishenkilöiltä yhteydenottoja, koska siellä ei tällaista palvelua ole saatavilla, Timo Hakkarainen kertoo.
Markku.fi aloittaa lokakuussa pääkaupunkiseudulla testiasiakkailla ja marraskuussa toiminta käynnistyy täysillä. Nähtäväksi jää, miten se onnistuu lunastamaan lupauksensa erinomaisesta asiakaspalvelusta ja tehokkaasta toiminnasta. Kiinteistönhuoltoalalla tällainen pientaloille suunnattu, toimiva palvelu on kyllä varmasti kaivattu.
Teksti: Susan Wilander
Kuva: Sakari Röyskö